niedziela, 20 marca 2016

Niedziela Palmowa i zwyczaje z nią związane

Niedziela Palmowa, nazywana także Kwietną, Wierzbną czy Różdżkową, otwiera Wielka Tydzień w kościele katolickim i prawosławnym (oczywiście w stosownym terminie dla danego obrządku). Poświęcona palma wielkanocna posiada wiele właściwości w wierzeniach ludowych. 



Po poświęceniu i przyniesieniu do domu, kropiono nią całe gospodarstwo, stawiana była w ważnym miejscu (tzw. święty kąt, wtykana za obraz z wizerunkiem świętego). Przed laty takowa palma stawiana także była, chociaż na jeden dzień, przed progiem stodoły czy obory, w celu ochrony gospodarstwa przed różnorakimi nieszczęściami. Następnego dnia była już wnoszona do domu.
Sama plama miała głównie chronić domostwo, czy całą wieś przed wszelkimi żywiołami – i tak w trakcie burzy stawiano ją razem z gromnicą w oknie lub palono jakąś część (aby zaspokoić płomienie).

W całym kraju poświęconą palmą smagano się lub dotykano w celu zapewnienia zdrowia, urody, przekazani sił tkwiących w palmach.
Spotykany był także zwyczaj dzielenia palmy na części, odpowiadającej liczbie zabudowań w gospodarstwie – jedna część do domu, a pozostałe pod strzechy budynków. Ale również wtykano je w gniazda gęsi, kaczek, w ule, a także do sieci rybackich czy pod pierwszą skibę orki. Z gałązek robione są także krzyżyki, które następnie umieszcza się w polu, czy ogrodzie (w Niedzielę Wielkanocną, czy Lany Poniedziałek rano) – wszystko w celu ochrony upraw i poprawienia plonów. Niekiedy jeszcze święci się palmą pola w Poniedziałek Wielkanocny.
Bazie według wierzeń miały chronić gardło przed bólem i chorobami, należało więc połknąć chociaż jedną poświęconą kotkę. Służyły one nie tylko w celach medycznych, ale także rolniczych, wrzucano bazie do wysiewanego ziarna (aby było duże jak bazie), czy sadzonych ziemniaków (aby obrodziły).
Często gospodarze podczas pierwszego wiosennego wyprowadzania bydła na łąki i pastwiska, uderzali delikatnie zwierzęta palmą (przede wszystkim smagano nimi krowy, w celu ochrony mleka – aby czarownice im nie odebrały).


Palma tworzona jest przede wszystkim z gałązek wierzby z baziami, do niej dołączane są rośliny zimozielone – bukszpan, jałowiec, tuja, sosna, borówka, cis. Kolorowym akcentem są kwiaty z bibuły, krepiny lub suszone i pofarbowane rośliny. Często dodawane są również ścinane wcześniej pędy innych krzewów, które ustawione w wodzie wypuszczą zielone listki (brzoza, dzika porzeczka itp.). Dawniej główny trzon palmy stanowiły pręty leszczyny zwieńczone na górze tzw. kitką sosnową, a dalej dekorowane kwiatami i zielonymi gałązkami.
Dodatek wierzby ma źródła w dawnych pogańskich rytuałach magicznych – witka wierzbowa używana była do „zamawiania” piorunów czy deszczu, odwracania wód powodziowych, okadzania zwierząt.
Wierzba – tak samo jak zimozielone gałązki dołączane do palmy, jest symbolem odradzającego się życia, jest to roślina życiodajna, pokonująca śmierć. A jej głównym atrybutem są bazie (kotki, bagniątka). Jest to roślina łatwa w uprawie, wystarczy wetknąć gałązkę w ziemię, czy włożyć do wody, w jakieś wilgotne miejsce, to szybko zakwitnie, wypuści listki, a nawet korzenie. Jest to drzewo, które urośnie nawet w najgorszych warunkach.
Duże znaczenie miała, jak i nadal ma, wysokość palmy. Duża palma miała zapewnić długie życie, zdrowe dzieci i urodzaj w polu.

Sama palma w kulturze ludowej symbolizuje życie, corocznie odradzające się w przyrodzie i siły witalne. A owe właściwości potęgowane są poprzez poświęcenie w kościele

Przysłowia związane z dzisiejszymi obchodami:
Gdy w Palmową Niedzielę słońce świeci, pełne będą stodoły, beczki i sieci;


W Niedzielę Palmową dzień jasny jest to dla lata znak krasny;


Pogoda w Kwietną Niedzielę, wróży urodzaju wiele.




Bibliografia:
A. Zadrożyńska, K. Braun, Zielnik świętowań polskich, Twój Styl, Warszawa, 2003.
B. Ogrodowska, Polskie obrzędy i zwyczaje, Muza, Warszawa, 2010.
Badania terenowe własne ;)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz